🎄-60% zľava na Fotografie 10x15 štandard, Kalendáre štandard, Fotoknihy, Obrázky, Plagáty od 15 EUR s kódom: GET60🎄
🎄-60% zľava na Fotografie 10x15 štandard, Kalendáre štandard, Fotoknihy, Obrázky, Plagáty od 15 EUR s kódom: GET60🎄
Dve tretiny Poliakov urobia viac ako 30 fotografií mesačne a takmer 90 % si ich vytlačí niekoľkokrát do roka. Okrem toho sú smartfóny teraz preferovaným nástrojom na fotografovanie, hneď po digitálnych fotoaparátoch – to sú len niektoré z údajov, ktoré odhalila štúdia „Zoom na Polacy“.* vytvorila spoločnosť empikfoto.pl. Čo sa z nej ešte môžeme dozvedieť o súčasných fotografických trendoch medzi Poliakmi?
Nové technológie otvorili mnoho možností na zachytávanie spomienok. Príchod smartfónov nám umožnil jednoducho a rýchlo nasnímať a publikovať nespočetné množstvo fotografií. Na rozdiel od všeobecného presvedčenia však väčšinu fotografií neukladáme na pamäťové zariadenia ani na sociálne siete. Papierové fotografie sa vracajú. Prečo je to tak?
Budú sa fotky zo smartfónu dostávať do offline albumu?
Ako ukazuje štúdia „Zoom na Polacy“, Poliaci najčastejšie fotografujú digitálnym fotoaparátom a smartfónom (49 % a 48 %). Tento podobný výsledok znamená, že začíname brať smartfóny rovnocenne s tradičnými fotoaparátmi. Potvrdzujú to aj interné údaje spoločnosti empikfoto.pl – v roku 2008 tvorili fotografie z telefónu iba 3 % vyvolaných fotografií, v roku 2012 to bolo 7 % a v roku 2016 dosiahlo 37 %. Túto fotografickú revolúciu poháňa predovšetkým čoraz jednoduchší prístup k smartfónom s fotoaparátmi s vysokým rozlíšením, ako aj rozvoj nových technológií a sociálnych sietí.

Najčastejšie fotíme svoju rodinu (70 %), bežný život (52 %) a vlastné deti (49 %). Najčastejšie si však tlačíme fotografie z príležitostí, ako sú dovolenky a cestovanie (44 %), bežný život a rodinné oslavy (svadby, prijímania a výročia). Dve tretiny Poliakov urobia viac ako 30 fotografií mesačne. Je zaujímavé, že len málo z týchto fotografií sa dostane na sociálne siete. Viac ako polovica respondentov zverejní v priemere iba 1 – 5 fotografií mesačne a 29 % ich vôbec nezdieľa. Medzi najčastejšie zdieľané fotografie patria bežné fotografie (40 %), rodinné fotografie (33 %) a dnes už populárne selfie (31 %).

Albumy sú späť na našich pultoch
86 % respondentov uvádza, že si fotografie tlačia niekoľkokrát do roka a 91 % z nich uvádza, že je to ich obľúbený spôsob, ako si fotografie uchovať. Ukazuje sa teda, že väčšinu našich vzácnych fotografií neukladáme v počítačoch a smartfónoch; radšej si ich prezeráme offline. Hľadáme aj alternatívne spôsoby, ako prezentovať svoje fotografie, o čom svedčí aj 35 % respondentov, ktorí uprednostňujú tlač fotografií vo fotoknihe.
Poliaci robia väčšinu fotografií počas dovoleniek a po návrate z letných výletov sa najčastejšie rozhodnú vyvolať ich ako klasické výtlačky. – hovorí Piotr Łagowski, výkonný riaditeľ spoločnosti empikfoto.pl – Fototechnika v súčasnosti tvorí 40 % všetkých objednávok na empikfoto.pl. V roku 2013 toto percento predstavovalo niečo vyše 20 %, takže môžeme hovoriť o rastúcom trende.. Takéto personalizované fotovychytávky sú najobľúbenejšie počas vianočného obdobia, ale aj pri príležitostiach, ako je koniec školského roka, Deň starých rodičov alebo Deň matiek, keď premýšľame o originálnych nápadoch pre našich blízkych - Łagowski zhŕňa.

Ženy jednoznačne vedú, pokiaľ ide o vyvolávanie fotografií (86 %). Dá sa s istotou povedať, že slúžia ako „strážkyne spomienok“ rodiny a zabezpečujú, aby sa vzácne okamihy pripomínali a prezentovali pútavým spôsobom. Ukazuje sa tiež, že vášeň pre fotografovanie, či už vo forme papierového albumu alebo fotografického gadgetu, sa neobmedzuje len na starších ľudí – 58 % respondentov prieskumu „Zoom na Polacy“ je vo veku 18 – 30 rokov.
Výsledky správy empikfoto.pl potvrdzujú, že vyvolávanie fotografií sa s rozvojom nových technológií nestalo zastaraným. Naopak, otvorili nespočetné množstvo príležitostí na fotografovanie kedykoľvek a na jeho zobrazovanie alternatívnymi spôsobmi. To viedlo Poliakov k čoraz opatrnejšiemu zdieľaniu súkromných fotografií na sociálnych sieťach a radšej si ich nechávajú pre seba a svojich blízkych vo forme rodinných albumov alebo fotogadgetov.
* Prieskum „Zoom on Poles“ sa uskutočnil na vzorke 1 027 respondentov, ktorí boli klientmi online služieb skupiny Empik, prostredníctvom platformy surveymonkey.com, v júni 2016.
